In 2019 komt Carolyn Bunschoten als eerste HR directeur in dienst bij het bijzondere familiebedrijf van Eeghen. In de 360 jaar van haar bestaan was er nog nooit iemand die zich full time met personeelszaken had beziggehouden. Carolyn bouwt de HR afdeling op, centraliseert deze in Nederland en zorgt ervoor dat basiszaken voor elkaar zijn. Klaar voor een professionaliseringsslag van het personeelsbeleid.
Gezondheidscrisis? Juist groei!
Maar Corona doet zijn intrede. Niet dat dit nadelige gevolgen heeft voor het bedrijf, integendeel. Het handelshuis dat expertise heeft in het drogen en verwerken van specerijen en groente is de loop der jaren uitgegroeid tot een toonaangevende internationale distributeur van innovatieve ingrediënten, vitamines, plantenextracten, mineralen en andere voedingsstoffen. Deze ‘new spices’ zijn voornamelijk ingrediënten voor babyvoeding en sportsupplementen. De gezondheidscrisis zorgt hiermee juist voor een enorme groei van de cijfers. Maar ook het personeelsbestand verdubbelt bijna van 25 naar 43 man. Veel jonge mensen, 17 nationaliteiten, hoofdkantoor in de Gouden Bocht van Amsterdam met twee satelliet kantoren in het VK en Duitsland, veeltalig, maar een platte organisatie waar weinig verticale groeikansen zijn. Het is zaak om deze goede mensen binnen boord te houden.
Werk aan de winkel op HR-vlak
Op HR-vlak hield dat in dat er flink wat werk aan de winkel was. Aan de andere kant zorgde de focus op het succes ervoor dat er weinig incentive was om grote veranderingen door te voeren. Bovendien ging de aandacht van HR tijdens de lockdowns voor een groot deel naar het ondersteunen van het personeel. Hoe gaan we op afstand werken, houdt iedereen alle ballen wel in de lucht? Weten we zeker dat het met iedereen goed gaat?
Schaap met 5 poten
Na de thuiswerkperiodes ging iedereen weer gewoon aan het werk, maar moest Carolyn op zoek naar vervanging in verband met haar zwangerschap. In tegenstelling tot de meeste bedrijven die iemand zoeken om alleen op de winkel te passen, wilde Van Eeghen een specialist die de gehele organisatie ontwikkeling zou beetpakken: Vanuit een inspirerende missie samen met de teams bouwen aan de bedrijfscultuur, het leiderschap doorontwikkelen en HR verder professionaliseren. Daarnaast moesten natuurlijk ook de operationele zaken doorlopen en was het bovendien van belang dat degene die het stokje tijdelijk zou overnemen ook het MT alvast in beweging kon krijgen. Oh en kennis van het Midden- en Kleinbedrijf was ook zeer gewenst 😉
Stappen voorwaarts
Hélène Mandersloot van Making Change Happen ging in Amsterdam aan de slag, samen met HR specialist Judith Taanman-Veenstra. Helene weet met haar authentieke stijl – enthousiast, duidelijk en direct – mensen te inspireren en mee te nemen in het veranderingsproces. De samenwerking tussen Hélène en Judith sloot naadloos op elkaar aan, met als resultaat dat op alle onderwerpen enorme stappen voorwaarts zijn gezet. Daarnaast roemt Carolyn de onboarding na terugkeer van haar verlof.
Meteen door met alle plannen
Momenteel heeft Carolyn alle taken weer voor de volle 100% overgenomen en is ze bezig met het uitrollen van de plannen op HR gebied. Roles & Responsibilities per functie zijn klaar en het nieuwe performance management met de Performance- & Talentdialogen kan worden uitgerold. Carolyn coacht als HR business partner de managers bij het uitvoeren van hun changeplan. Ondertussen tweakt Carolyn de nieuwe werkwijzen en bijbehorend ‘lingo’ daar waar gewenst naar de Van Eeghen stijl.
Blijven bouwen aan de organisatie
Hélène houdt nog een vinger aan de pols. Zo nu en dan met tips en feedback voor Carolyn over het in beweging krijgen van de soms wat eigenzinnige managers. Maar ook door middel van borgingsmomenten met het MT. Fijn, aldus Carolyn, omdat de drukke managers op deze manier toch wat extra druk voelen om de focus te houden op bouwen aan de organisatie en alles op orde te hebben.